Terug naar home
Wat is Chiptronic
Chiptronic Bestellen
De toepassingen en mogelijkheden van Chiptronic
Het inbouwen van Chiptronic
Chiptronic voor wagenparkbeheerders
Garantie
Contact met Chiptronic
Inloggen op Chiptronic.nl
Chiptronic inbouwen

Het inbouwen van Chiptronic kunt u laten doen door uw eigen garage. Het systeem is dusdanig simpel gemaakt dat er geen aanschaf van dure apparatuur of scholing van personeel benodigd is. Bij veel voertuigen wordt hierdoor de montagetijd ook tot een minimum terug gebracht.

Chiptronic wordt compleet geleverd incl. bijpassende kabelboom. De kabelboom is van zeer goede kwaliteit (mag automotive genoemd worden) en wordt altijd uitgerust met pasklare stekkers rechtstreeks afkomstig uit de fabriek waar uw auto werd geproduceerd.

Bent u als garage door een klant benaderd om Chiptronic in te bouwen dan kunt u via ons een handleiding krijgen specifiek voor het voertuig van uw klant.

Om Chiptronic in te bouwen is het belangrijk te bepalen welk inspuitsysteem het voertuig heeft. Chiptronic is geschikt voor de volgende inspuitsystemen:

  • Common-rail
  • Pompverstuiver
  • VP44 Brandstofpompen
  • VP37 Brandstofpompen

Chiptronic inbouwen bij Common-rail

Bij Chiptronic voor Common-rail wordt gebruik gemaakt van de raildruksensor. De volgende stappen moeten worden doorlopen om Chiptronic in te bouwen:

  1. Lokaliseer de raildruksensor
    De raildruksensor bevindt zich veelal aan het einde van de railgallerij (let op, bij enkele modellen bevindt de sensor zich in het midden van de railgallerij).
  2. Koppel de bestaande kabel los
    De kabel die het signaal van de raildruksensor terug geeft aan de OBD wordt onderbroken, haal daarom de bestaande stekker van de raildruksensor.
  3. Plaats de meegeleverde kabelboom
    Chiptronic is een bypass van het bestaande signaal, de meegeleverde kabelboom heeft exact dezelfde connectoren als de connector die u zojuist los heeft gehaald. Bevestig nu de kabelboom enerzijds op de raildruksensor en anderzijds op de originele kabel.
  4. Plaats de Chiptronic module
    Aan het einde van de kabelboom vindt u de 15 polige SUB-D connector welke u dient aan te sluiten op de Chiptronic module.
  5. Zorg voor een goede bevestiging
    Zorg er nu voor dat Chiptronic op een gepast wijze wordt geplaatst, dit kan op diverse wijzen.
  6. Drive it!
    U bent klaar en kunt gaan rijden met Chiptronic!

Chiptronic inbouwen bij Pompverstuivers

Chiptronic voor pompverstuivers hebben specifieke kabelbomen. Deze kabel-bomen hebben naast het originele signaal dat wordt gebruikt om het vermogen te verhogen drie losse aders. Twee van deze aders moeten worden aangesloten op de accu. Een derde ader (de zwarte) dient te worden aangesloten op pin 4 van de MAP-Sensor, te vinden op de turboslang. Per inspuitcyclus wordt middels dit signaal in de gaten gehouden of de laaddruk van de turbo voldoende is en wordt het signaal hierop aangepast. Wat hiermee wordt bereikt is een gecontroleerde vermogensverhoging zonder verhoging van de emissie. Doorloop onderstaande stappen om Chiptronic in te bouwen:

  1. Lokaliseer de brandstof temperatuur sensor
    Volg de brandstofleiding vanaf de pomp naar de verstuivers, veelal aan de rechtzijde van de motor. Op deze leiding bevindt zich een sensor.
  2. Onderbreek het signaal en sluit de kabelboom aan
    Koppel de kabel op deze sensor los en plaats enerzijds de meegeleverde kabelboom op de sensor en anderzijds aan de zojuist losgekoppelde connector.
  3. Sluit de blauwe en rode aders aan op de accu
    Aan de kabelbomen vindt u een rode en blauwe ader die u moet aansluiten op respectievelijk de + en de - van de accu.
  4. Verbind de zwarte ader met de map-sensor
    Sluit nu de zwarte ader aan op pin 4 van de map-sensor. De map-sensor bevindt zich op de turboslang en is aangesloten met een 4 aderige connector. Voor deze aansluiting wordt een rode krim meegeleverd die u door de mantel van de ader die aansluit op pin 4 kunt drukken. Let wel, het is altijd beter deze verbinding te solderen door een deel van de mantel van de bestaande ader te verwijderen en de zwarte ader van de kabelboom hierop te solderen.
  5. Sluit de kabelboom aan op de Chiptronic module
    Sluit nu tot slot de 9 polige SUB-D connector aan op de chiptronic module.
  6. Zorg voor een goede bevestiging
    Zorg er nu voor dat Chiptronic op een gepast wijze wordt geplaatst, dit kan op diverse wijzen.
  7. Drive it!
    U bent klaar en kunt gaan rijden met Chiptronic!

Chiptronic inbouwen bij VP44 brandstofpompen

Door Chiptronic wordt de CAN-bus-lus van de toevoerleiding naar de brandstof-pomp onderbroken, digitaal bewerkt en gewijzigd. Na de wijziging wordt dit signaal weer teruggezet op de CAN-bus-lus en aan de radiaal brandstofpomp aange-boden. Doorloop de volgende stappen:

  1. Lokaliseer de brandstofpomp
    Zoek de hogedruk brandstofpomp.
  2. Demonteer de connector op de pomp
    Op de pomp bevindt zich een brede connector, deze dient u te demonteren.
  3. Plaats de kabelboom
    Plaats nu de meegeleverde kabelboom enerzijds op de brandstofpomp en anderzijds op de zojuist losgekoppelde connector.
  4. Verbindt de kabelboom met de rode Chiptronic module
    Verbindt nu de 15 polige SUB-D connector van de kabelboom op de rode Chiptronic module.
  5. Zorg voor een goede bevestiging
    Zorg er nu voor dat Chiptronic op een gepast wijze wordt geplaatst, dit kan op diverse wijzen.
  6. Drive it!
    U bent klaar en kunt gaan rijden met Chiptronic!

Chiptronic inbouwen bij VP37 brandstofpompen

Chiptronic voor VP37 pompen kan worden geleverd met een diversiteit aan kabels. Laat u vooraf goed adviseren welke kabelboom u nodig heeft, onderstaand vindt u de beschrijving van montage met originele connectoren op de pomp. Heeft u echter een andere kabel nodig dan wordt door ons een specifieke handleiding verstrekt.

  1. Lokaliseer de brandstofpompb
    Vindt de hogedruk brandstofpomp.
  2. Demonteer de connector op de pomp (8 of 10 polig)
    Op de pomp bevindt zich een brede connector, deze dient u te demonteren.
  3. Plaats de kabelboom
    Plaats nu de meegeleverde kabelboom enerzijds op de brandstofpomp en anderzijds op de zojuist losgekoppelde connector.
  4. Verbind de zwarte ader met de map-sensor
    Sluit nu de zwarte ader aan op pin 4 van de map-sensor. De map-sensor bevindt zich op de turboslang en is aangesloten met een 4 aderige connector. Voor deze aansluiting wordt een rode krim meegeleverd die u door de mantel van de ader die aansluit op pin 4 kunt drukken. Let wel, het is altijd beter deze verbinding te solderen door een deel van de mantel van de bestaande ader te verwijderen en de zwarte ader van de kabelboom hierop te solderen.
  5. Zorg voor een goede bevestiging
    Zorg er nu voor dat Chiptronic op een gepast wijze wordt geplaatst, dit kan op diverse wijzen.
  6. Drive it!
    U bent klaar en kunt gaan rijden met Chiptronic!
Reacties van gebruikers
Pegeuot Boxer - 109HP
Mercedes Sprinter - 110HP
BMW 530d - 184HP
Toyota Landcruiser D4D - 163HP
... Lees meer



Hoeveel bespaar ik
Kilometer p.j.:
Brandstofprijs:
Verbruik 1 ltr. op: